Koronavírus v EÚ k 5. 3. 2020, vizualizácia dát WHO

6. marca 2020, jhpi, Spoločnosť

Dáta WHO pre EÚ zo stránky WHO

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/situation-reports/

 

Odhad vývoja nákazy – ARIMA

https://en.wikipedia.org/wiki/Autoregressive_integrated_moving_average

 

 

Spresnenie dát znižuje strmosť krivky – čo je dobrá správa, ale i tak by pri tomto tempe k 31. 3. bol nakazených 3 milióny ľudí a 60 tis. mŕtvych – a tým by to nekončilo.

Ukazuje to aj na rôzne zmeny v správaní ľudí v EÚ.

 

Odhad vývoja úmrtnosti

 

Je mi jasné, že toto nie je Facebook ale „tvrdé dáta“, a nemôžem rátať s tým, že niekto bude rozumieť vizualizácii dát.

 

Skúsim inak – šiel som okolo zastávky autobusu

 

Pre autobusom stál dav rôznorodých ľudí ktorí nastupovali.

Ak ktorýkoľvek z nich bol nakazený, je takmer vylúčené, že v autobuse nenakazil nikoho – aj keby mali všetci rúšky, čo nemali. (Pretože rúšky nič neriešia)

Do autobusu nastupovali pracujúci a študenti.

Príklad.

Ak pracujete vo Volkswagene a boli by ste nakazení, alebo by som bol nakazený ja – za normálnych okolností sa navzájom nenakazíme, lebo naše cesty sa nikdy nestretnú.

Vy sa nedostanete do môjho auta, a ja sa nedostanem do vášho autobusu ani do vášho auta. A so značnou pravdepodobnosťou sa nestretnú ani naši známi.

 

Akonáhle ale vaše alebo moje dieťa nastúpi do stroja na šírenie nákazy – autobusu dochádza k nákaze medzi nesúvisiacimi ľuďmi.

Školáci po pobyte v stroji na nákazu nastúpia do triedy, a to každý pracovný deň, kde sa stretnú so žiakmi žijúcimi v rôznych oblastiach.

(O tomu ako sa u nás dezinfikujú prostriedky hromadnej dopravy si nerobme ilúzie – je to v kvalite aká je tu bežná)

Trieda je logicky miestom ďalšieho prenosu nákazy. Hromadným stretnutím množstva ľudí z rôznych oblastí v malom priestore.

Odtiaľ žiaci po vyučovaní nastúpia do strojov na šírenie nákazy – autobusov, trolejbusov, električiek, vlakov a prinesú domov rodičom a starým rodičom všetko to, čo museli chytiť v autobusoch a triedach. A takto každý pracovný deň.

Je to také nelogické a tak strašne nepochopiteľné?

 

Slovensko ako jediné nemá identifikovanú nákazu – všetci na okolí ju už identifikovali.

Iste máte vesmírne a Facebookové vysvetlenia pre túto záhadu v kvalite „urobili to amíci na číňancov“.

Ja to odhadujem takto: Zatiaľ čo napr. Maďari proaktívne identifikovali nakazených iránskych študentov, ktorí mali mierne príznaky, na Slovensku nikto nič proaktívne nezisťuje. Blogerka popisovala ako s vysokou teplotou nabehla do čakárne či nemá koronavírus, kde ju nechal lekár čakať vonku, potom hovoril že nech príde inokedy lebo sa mu nechce prezliekať a potom cez čakáreň plnú ľudí sa promenovala a viedli sa tam kecy že „nič sa nikomu nestalo“ lebo u nás má lekár miesto očí mikroskopy – to je Slovenská kvalita – to je vysvetlenie, prečo sa tu nič neobjavilo. Hranice sú otvorené, cez prázdniny bolo v Taliansku značné množstvo ľudí čo sa tam silou mocou museli napchať aby mohli rozprávať o svojich zážitkoch. A mnohí ľudia poznajú stav Slovenského zdravotníctva a budú skôr zatajovať – ako to bolo nakoniec známe aj zo správania ľudí v Číne.

 

Slovensko je v špecifickom stave – inom ako sú ostatné krajiny.

 

Preto znova apelujem na ľudí s nejakým IQ aby pomohli krajine aspoň trocha – prerušením jednej z významných ciest šírenia nákazy – školákmi, a preferovali a vybudovali pre tieto účely metodiku výuky na diaľku.

Výuka školákov z ich domovov nespôsobí ekonomické straty. Nie je to vyriešenie nákazy. Je to obmedzenie a spomalenie šírenia nákazy. Pretože každé jedno opatrenie obmedzujúce zbytočné stretávanie ľudí znižuje mieru šírenia nákazy.

 

Taliansko uzatvára všetky školy a univerzity. Ozaj musíme byť tak tupí, že urobíme opatrenia až po masívnom nakazení obyvateľstva?